UTVECKLING PER AFFÄRSOMRÅDE

Components

Components nettoomsättning ökade med 34 procent till 946 MSEK (707) och EBITA ökade med 61 procent till 107 MSEK (67).

Marknad

Den goda vinsttillväxten och förbättring av rörelsemarginalen är ett resultat av ökad försäljning av insatskomponenter till tillverkningsbolag och flera genomförda förvärv. Efterfrågan fortsatte att öka från en hög nivå i Sverige och Finland medan den var stabil i Danmark. Marknadsläget var bra i de flesta större kundsegment såsom maskintillverkare, elektronik, specialfordon och vindenergi. Affärsläget för våra verksamheter i Norge förbättrades väsentligt från en låg nivå tack vare en bättre efterfrågan från kunder inom olja & gas och ökade investeringar inom infrastruktur.

Energy

Energys nettoomsättning ökade med 15 procent till 535 MSEK (466) och EBITA ökade med 2 procent till 56 MSEK (55).

Marknad

Efterfrågan på infrastrukturprodukter till stam- och regionnäten i Norden ökade något men den ökande konkurrensen har påverkat våra marginaler. Affärsläget för nischade produkter inom elkraftsdistribution var fortsatt stabil. Försäljningen av produkter mot bygg och installation fortsatte att öka liksom efterfrågan på produkter till tillverkningsindustrin.

Industrial Process

Industrial Process nettoomsättning ökade med 23 procent till 498 MSEK (404) och EBITA ökade med 53 procent till 50 MSEK (33).

Marknad

Efterfrågan ökade inom flertalet kundsegment inom nordisk produktions- och processindustri och vår organiska tillväxt var mycket god under kvartalet. Affärsläget inom tillverkningsindustrin var bra och efterfrågan inom kundsegment såsom maskintillverkare och specialfordon ökade. Investeringarna inom skogs- och processindustrin ökade något och försäljningen av produkter för emissionsmätning till fartygsmarknaden steg väsentligt.

Power Solutions

Power Solutions nettoomsättning ökade med 4 procent till 419 MSEK (404) och EBITA ökade med 11 procent till 57 MSEK (51).

Marknad

För affärsområdet som helhet ökade den underliggande efterfrågan något. Försäljningen av reglage- och ergonomiprodukter till specialfordonsindustrin fortsatte att stiga. Efterfrågan på batterilösningar var tudelad med en minskning av traditionella batterilösningar till telekomsegmentet och en ökning för nya typer av batteriteknologier till flera kundsegment. Försäljningen av kraftförsörjningslösningar till kunder inom telekom och vindkraft var fortsatt svag.

Senast uppdaterad: 2018-10-16 14:18:24 av eva.skoglund@addtech.com