Organisation och företagskultur

Addtechs dotterbolag drivs med frihet under ansvar. Självständig­heten är av stor betydelse för att behålla och rekrytera affärs­drivna med­arbetare och entreprenörer. Frihet under ansvar innebär att bolagen är fria att driva och utveckla den operativa verksamheten så länge som den följer Addtechs affärsmodell och koncern­gemensamma spelregler.

Moderbolaget detaljstyr inte den operativa verksam­heten, utan tillhandahåller en rad verktyg som stödjer effektivisering och optimering. Verktygen återfinns inom områden som juridik, ekonomi, utbildning, kvalitet och IT-system samt ramavtal för inköp av tjänster och förnödenheter.

Affärsenheter ger synergier

Organisationsschema 2013

För att kunna ta tillvara på koncernens nätverk av leverantörer, kunder och kompetens har dotterbolag med likartade produkter och lösningar grupperats i 16 affärsenheter under våra fyra affärsområden. Varje affärsenhet leds av en chef som ofta är VD i något av de ingående bolagen. Affärs­enhetschefen och affärsområdesledningen stöttar dotterbolagen genom både styrelsearbete och i mer operativa frågor.

Affärsenhetens huvuduppgift är att skapa ett utbyte mellan dotterbolagen för att identifiera och tillvarata affärsmöjligheter inom respektive marknadssegment. Varje enhet har formulerat en egen vision för sitt marknads- eller teknikområde och samarbetet i affärsenheterna förstärker ett bredare och mer kundorienterat affärsfokus hos dotterbolagen. Den decentraliserade organisations­modellen är dynamisk och beredd att ta emot nya bolag som bidrar till tillväxt och utveckling. Affärsenheterna bidrar till att Addtechs positioner inom de utvalda marknadssegmenten ytterligare förstärks.

Mer information om Addtechs affärsområden, affärsenheter och dotterbolag finns på www.addtech.se/affarsomraden.

Organisation för individuell utveckling

Addtech är beroende av kompetenta medarbetare med stor egen drivkraft och verksamheten utformas så att det ska finnas utrymme för dessa att utvecklas. Den decentraliserade organisationen tillvaratar medarbetarnas intresse för att utvecklas mot att ta allt större ansvar inom det egna dotterbolaget, eller andra delar av koncernen. Möjligheten till en fortsatt karriär i ett börsnoterat företag kan även vara betydelsefull för drivna entreprenörer som funderar på att avyttra sin verksamhet, men ändå vill fortsätta leda sina företag inom ramen för ett större företag. 

Affärsdriven företagskultur

Addtech har en väl etablerad företagskultur och gemensam värdegrund som ger medarbetarna god vägledning i arbetet. Företagskulturen bygger på affärsmannaskap med hög teknisk kompetens i kombination med individuell frihet och en vilja att ta personligt ansvar.

När kunder och leverantörer väljer att arbeta med Addtech spelar medarbetarnas förhållningssätt en avgörande roll. Frihet under eget ansvar har alltid varit centralt inom koncernen och är en viktig förutsättning för att medarbetare ska kunna arbeta nära kunder och leverantörer. Koncernens medarbetare är kända hos kunderna för sin förmåga att skapa nya kreativa lösningar som möter kundernas behov.

Det finns fem kärnvärden inom koncernen som styr det dagliga arbetet, frihet och ansvar är två av dem. De övriga tre är enkelhet, effektivitet och förändring. Enkelhet speglar arbetssättet - genomtänkt och koncentrerat, medan effektivitet står för fokus på prioritering av rätt saker vid rätt tillfälle. Förändring innebär att medarbetarna är öppna för nya förutsättningar och utmaningar på marknader under ständig utveckling.

Affärsmannaskapet omfattar även förmågan att se till det egna bolagets långsiktiga lönsamhet och tillväxt med utgångspunkt i affärer som är bra för alla parter. 

Addtechs affärsskola

Koncernen arbetar långsiktigt på flera plan för att öka den interna kunskapsöverföringen, vidareutveckla medarbetarna och förädla företagskulturen. Viktiga verktyg för detta är Addtechs egen Affärsskola, samt olika former av samarbeten inom koncernen. Varje år utbildar Affärsskolan ett hundratal anställda i koncernens företagskultur, samt i affärsmannaskap, presentationsträning och förhandlingsteknik. Därutöver arrangeras ett antal temautbildningar inom bland annat marknadsföring och ekonomi. Resultatet är anställda som utvecklas såväl som personer som i sin yrkesroll. Det ökar möjligheterna till framgång och utveckling inom såväl bolag som koncern. Samtliga anställda deltar i grundkursen "Vision och företagsfilosofi" som genomförs under den anställdes första år i koncernen.