Risker och osäkerhetsfaktorer

Att exponeras för risker är en del av affärsverksamheten. Detta avspeglas i Addtechs löpande arbete med riskhantering, vars syfte är att identifiera, mäta och förhindra att risker realiseras, samt att fortlöpande göra förbättringar och på så sätt minska potentiella risker. Vår riskhantering är inriktad på affärsrisker, finansiella risker och övriga potentiella betydande risker såsom legala risker. Inom alla enheter ingår bedömningar av verksamhetens risk. Addtechkoncernen har interna spelregler i form av policys och instruktioner som ger ansvariga chefer verktyg för att identifiera och följa upp verksamhetens utveckling och för att kunna upptäcka avvikelser som skulle kunna utvecklas till risker. Ett systematiskt sätt att följa upp läget i våra verksamheter är genom månadsrapporter, där cheferna beskriver utvecklingen i sina respektive enheter. I dessa månadsrapporter hissas "varningsflaggor" om negativa avvikelser eller risker identifieras.

Addtechs resultat och finansiella ställning liksom den strategiska positionen påverkas av ett antal interna faktorer som Addtech styr över samt ett antal externa faktorer där möjligheten att påverka händelseförloppet är begränsad. De riskfaktorer som har störst betydelse för Addtech är konjunkturläget i kombination med strukturförändringar och konkurrenssituationen.

Därutöver är Addtech påverkat av finansiella risker såsom transaktionsexponering, omräkningsexponering, finansieringsrisk, ränterisk samt kredit- och motpartsrisk. En mer detaljerad beskrivning av hur Addtech hanterar de finansiella riskerna finns i not 3.

Konjunkturläge

De marknader Addtech verkar på följer i stort sett den allmänna utvecklingen inom industrin. Genom affärsområdet Addtech Life Science har samhällsekonomins utveckling i allmänhet betydelse för koncernen, då utrymmet för investeringar och konsumtion inom vård och forskning delvis styrs därav. I affärsområdet Energy & Equipment har investeringar i infrastruktur, främst inom eldistribution, viss betydelse för koncernens utveckling. Genom geografisk spridning och branschspridning, vilket innebär att kunderna till Addtechs mer än 100 operativa dotterbolag befinner sig i olika faser av konjunkturcykeln, och fokusering på ett flertal nischmarknader, blir Addtech mindre konjunkturkänsligt. Tack vare att Addtech också har en väsentlig försäljning av teknisk service, support och förbrukningsmaterial till eftermarknaden samt till vård och laboratorier, minskar risken för att konjunktursvängningar i enskilda branscher ger stor påverkan på koncernen.

Strukturförändringar inom kundledet

I takt med strukturförändringar och konsolidering i kundledet ökar kraven på mervärde i leverantörens åtagande. Detta ställer krav på att de verksamheter som agerar på marknaden måste ha en viss storlek såväl avseende finansiell styrka som avseende tjänsteinnehåll och produktutbud. Inom många branscher läggs delar av produktionen ut på lego- eller kontraktstillverkare. Detta medför både en risk och en möjlighet för Addtech, då kontraktstillverkaren kan välja andra leverantörer samtidigt som det kan öppna för nya affärsmöjligheter.

Effekterna av den ökande internationaliseringen, där produktion flyttas mellan olika länder, har hittills varit begränsade med undantag av utflyttningen av telekom- och elektronikindustrin under inledningen av 2000-talet. Den produktion som hittills flyttat är till stor del volymproduktion och Addtech fokuserar normalt på låg- och mellanvolym segmentet. Koncernens exponering mot ett stort antal branscher samt att ingen kund svarar för mer än tre procent av koncernens omsättning reducerar effekterna av enskilda företags beslut om utflyttning. Ett tydligt mervärde och det unika i Addtechs erbjudande till kunderna leder till möjligheter att leverera även utanför det geografiska närområdet.

Konkurrenssituation

Förändring och konsolidering bland företagen i teknikhandelsbranschen förändrar kontinuerligt konkurrenssituationen. Storskalighet kan leda till prispress, men i Addtechs strategi ingår att nå marknadsledande positioner inom specifika nischer med ett erbjudande av produkter och tjänster där priset inte är den enskilt avgörande faktorn.

Säsongsvariationer

Addtechs verksamhet som helhet präglas i begränsad omfattning av säsongsvariationer. Verksamheten följer normalt den producerande industrins säsongsmönster, vilket innebär lägre försäljning under sommarmånaderna. Baserat på ett historiskt mönster genereras normalt knappt hälften av resultatet under de två första kvartalen, det vill säga perioden april-september, och drygt hälften under de två sista kvartalen av Addtechs räkenskapsår, med andra ord perioden oktober-mars. Större avvikelser från detta mönster kan ske vid snabba konjunkturella förändringar under ett räkenskapsår. Inom enskilda verksamheter i Addtech Life Science och Addtech Energy & Equipment, förekommer större säsongsvariationer.

Medarbetarrisker

Addtechkoncernens bolag strävar efter att vara attraktiva arbetsgivare och ge våra medarbetare goda möjligheter till personlig utveckling. Internrekrytering är vårt viktigaste verktyg för ledarförsörjning och våra anställda är vårt viktigaste konkurrensmedel. Våra kompetenta medarbetare är affärsmän med hög teknisk kompetens. Förståelsen för kundernas verksamhet är kritisk och leder ofta till fördjupat samarbete och utveckling. För Addtech är det därför viktigt att hela tiden attrahera nya medarbetare och kunna behålla våra duktiga medarbetare. Som koncern arbetar vi därför långsiktigt på flera plan för att öka den interna kunskapsöverföringen, vidareutveckla medarbetarna och förädla företagskulturen.

Koncernen driver en egen affärsskola. Affärsskolan omfattar samtliga medarbetare och är en viktig plattform för att sprida företagskultur, vidareutveckla affärsmannaskapet och öka graden av professionalism bland medarbetarna. Samtidigt skapar Affärsskolan utrymme för både personlig och professionell utveckling. Koncernens djupt förankrade decentraliserade företagskultur och entreprenörskap är likaså en viktig framgångsfaktor för oss.

Under räkenskapsåret har koncernen genomfört sin första Medarbetarundersökning. Detta är ett led i vårt ökade fokus kring hållbarhetsarbete. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur de anställda ser på dotterbolagen som arbetsgivare och vad som eventuellt kan förbättras och utvecklas ytterligare både i de enskilda bolagen och på koncernnivå.

I samband med förvärv strävar koncernen efter att särskilt motivera och säkerställa ett långsiktigt engagemang från nyckelpersoner i det förvärvade företaget.

Ändringar i försäljningsvolymen

Ett mindre volymtillskott i koncernens olika verksamheter kan förväntas påverka rörelseresultatet positivt i nivå med bruttomarginalen i respektive affär. Efter en viss ökning når dock verksamheten ett sådant resursutnyttjande att resurserna måste expanderas. Trappstegseffekter infinner sig, vilket tenderar att sänka resultattillskottet av tillkommande volym till en nivå som över tiden närmar sig rörelsemarginalen. Vid sjunkande volym kan den negativa effekten på rörelseresultatet på kort sikt antas vara större än motsvarande positiva effekt från en volymökning. Åtgärder måste aktivt vidtas för att möta den negativa effekten så att den på något längre sikt ska närma sig rörelsemarginalen. Det ska även beaktas att koncernens olika verksamheter arbetar med olika förutsättningar vad gäller exempelvis bruttomarginal och resursutnyttjande. Detta leder till olika möjligheter att absorbera en volymökning inom ramen för de befintliga resurserna, alternativt reducera resurserna vid en volymminskning. Redovisade effekter ska endast ses som en indikation på mer kortsiktiga effekter och inkluderar ej någon effekt av de kompenserande åtgärder koncernen skulle vidta vid dessa händelser. Beräkningen nedan av effekter beroende på t ex. förändrad försäljningsvolym har således endast beaktat ökat eller minskat täckningsbidrag, ej om anpassning av omkostnader behöver justeras därefter.

Känslighetsanalys

Ladda ned Excel

Resultatposter Förändring Påverkan på rörelse­resultat
Försäljningsvolym +/-5% +/-85 MSEK
Kostnad för sålda varor +/-1% -/+31 MSEK
Lönekostnader +/-1% -/+8 MSEK
Omkostnader exklusive lönekostnader +/-1% -/+5 MSEK

Förvärvsrisker

Addtechs övergripande mål är att skapa tillväxt i kombination med lönsamhet. Koncernen strävar efter att över en konjunkturcykel uppnå en resultattillväxt på minst 15 procent per år. För att uppnå detta krävs en kombination av organisk tillväxt och förvärv. För att säkerställa att våra förvärv är framgångsrika har Addtech en väl inarbetad rutin och struktur för att genomföra och integrera förvärvade bolag på ett bra sätt i koncernen. Alla förvärv innebär en risk och det är inte alltid säkert att alla förvärv blir lyckosamma. Kostnader hänförliga till förvärv kan därför bli högre än förväntat och positiva effekter av förvärv kan ibland ta längre tid att realisera än förväntat. Prövningar av nedskrivningsbehov görs årligen på förvärvad goodwill. Goodwillprövningar sker per affärsenhet. Om goodwill inte anses rätt värderad vid en sådan prövning kan det resultera i en nedskrivning, vilket skulle påverka Addtechkoncernens resultat.