Leverantörer

Majoriteten av Addtechbolagens omsättning kommer från vidareförsäljning av globala och marknadsledande leverantörers produkter och lösningar. Addtech har ett stort antal leverantörer världen över och mer än 70 % av koncernens inköp sker från utomnordiska leverantörer i Europa, USA och Asien. Våra leverantörsrelationer är ofta långvariga och präglade av ett nära samarbete kring hur leverantörens produkter kan användas i olika kundapplikationer. Många av leverantörerna har samarbetat med Addtechs dotterbolag under årtionden. Det finns dock hela tiden en viss omsättning av leverantörer och Addtech är ständigt på jakt efter nya samarbetspartners och agenturer som kan komplettera eller förstärka den nuvarande verksamheten. Den nära relationen med våra leverantörer är väldigt positiv både ur verksamhets- och CSR-synpunkt. Vi arbetar kontinuerligt med att fördjupa dessa relationer och säkerställa att våra leverantörer lever upp till en god nivå gentemot sina anställda och miljön.

Som delar i en teknikhandelskoncern med verksamhet i ett stort antal länder är affärsetiska risker ett potentiellt hot för koncernens bolag. Addtechs målsättning är tydlig när det gäller ansvarsfrågan kopplat till våra leverantörer. Under 2010/2011 uppdaterades koncernens Code of Conduct för att nu uttryckligt beskriva hur koncernen förväntar sig att leverantörer ska agera, både vad gäller miljön samt mot sina anställda. Koden finns tillgänglig på www.addtech.se/csr.

Addtechs och våra dotterbolags goda rykte är ett av våra starkaste konkurrensmedel. Överträdelser av Addtechs policy när det gäller mänskliga rättigheter och medarbetarvillkor skulle därför få stor negativ påverkan på förtroendet hos våra intressenter. Inga incidenter när det gäller brott mot mänskliga rättigheter har inrapporterats under år 2013/2014 eller under tidigare år.

Leverantörsundersökning

Addtech arbetar kontinuerligt med att fördjupa relationerna med våra leverantörer och säkerställa att de lever upp till en god nivå gentemot sina anställda och miljön. Som ett led i det arbetet genomförde Addtech i slutet av 2011/2012 sin första leverantörsundersökning som omfattade 18 av koncernens största leverantörer och som tillsammans stod för över 15 % av koncernens inköpsvolym. Dessa leverantörer samarbetade med åtta av våra koncernbolag och representerade ett relevant tvärsnitt av koncernens samtliga leverantörer. Under 2013/2014 vidareutvecklade Addtech det verktyg som används för leverantörsundersökningar med målsättningen att genomföra en undersökning i större skala under 2014/2015.

Syftet med leverantörsundersökningar är att säkerställa att Addtech arbetar med ansvarsfulla leverantörer. Addtech bildade under förra året ett CSR-råd som utgörs av representanter från Addtechs fyra affärsområden. CSR-rådet driver hållbarhetsarbetet inom koncernen och utarbetar förslag till riktlinjer och principer för styrning. Rådet har även som uppgift att se till att fler bolag inom koncernen börjar genomföra regelbundna leverantörsundersökningar. Addtechs ambition är att höja förväntningarna på leverantörerna och understryka vikten av att leverantörerna tar socialt och miljömässigt ansvar så att hela värdekedjan arbetar mot samma mål.