risker och osäkerhetsfaktorer

Addtech arbetar med riskhantering på ett såväl strategiskt som operativt plan. Riskhantering handlar om att identifiera, mäta och förhindra att risker realiseras, samt att löpande göra förbättringar för att minska framtida risker. Vår riskhantering är inriktad på affärsrisker, finansiella risker och övriga potentiella betydande risker såsom legala risker. Addtechkoncernen har policys och instruktioner som ger ansvariga chefer verktyg för att identifiera avvikelser som skulle kunna utvecklas till risker. Risknivån i verksamheten följs systematiskt upp i månadsrapporter där negativa avvikelser eller risker identifieras och åtgärdas.

Addtechs resultat och finansiella ställning liksom den strategiska positionen påverkas av ett antal interna faktorer som Addtech styr över samt ett antal externa faktorer där möjligheten att påverka händelseförloppet är begränsad. De riskfaktorer som har störst betydelse för Addtech är konjunkturläget i kombination med strukturförändringar och konkurrenssituationen.

Därutöver är Addtech påverkat av finansiella risker såsom transaktionsexponering, omräkningsexponering, finansierings- och ränterisk samt kredit- och motpartsrisk. En mer detaljerad beskrivning av hur Addtech hanterar de finansiella riskerna finns i not 3.

 

Risk/beskrivning

ADDTECHS HANTERING

Konjunkturförändringar

 

Addtechs försäljningsutveckling är beroende av kundernas efterfrågan och investeringsvilja som i sin tur är kopplad till kundernas tro om framtida ekonomisk tillväxt.

Addtechs försäljning följer den producerande industrins utveckling i Norden. Även investeringar inom vård, forskning och omsorg samt i infrastruktur har stor betydelse för koncernen. 

Addtechs fokus på olika nischmarknader gör Addtech mindre känsligt för svängningar inom enstaka industrinäringar, branscher och geografier med större konjunktursvängningar. Även Addtechs stora andel försäljning av teknisk service, support och förbrukningsmaterial minskar påverkan från enskilda branschers konjunktursvängningar.

Addtech arbetar för att utveckla verksamheter som är mindre beroende av den nordiska tillverkningsindustrin.

Strukturförändringar

 

Globalisering, digitalisering och snabb teknikutveckling driver strukturförändringen i kundledet. Utvecklingen utsätter kunderna för hård konkurrens, vilket ökar efterfrågan på Addtechs kvalificerade tjänster men också kan leda till att Addtechs kunder försvinner genom sammanslagningar, nedläggningar och utflyttning till lågkostnadsländer.

Strukturförändringar är både ett hot och en möjlighet. Addtechs fokus på mervärdesskapande teknikhandel i låg- och mellanvolymssegmentet, vars tillverkning till stor del fortfarande finns kvar i de nordiska länderna och i Europa, har hittills utgjort ett skydd mot strukturförändringarna.

För att ytterligare hantera utvecklingen så satsar Addtech på att ytterligare förstärka sin nordiska närvaro, vilket i kombination med finansiell styrka, ett brett tjänste- och produktutbud gör Addtech till en attraktiv partner för många globala leverantörer som adresserar den nordiska marknaden.

Addtech arbetar också ständigt på att utveckla sin konkurrenskraft. Genom förvärv av nya bolag kompletteras och utvecklas verksamheten med intressanta nischer. Ett tydligt mervärde och unika erbjudanden till kunderna motverkar priskonkurrensen och leder även till att Addtech får möjlighet att leverera utanför det geografiska närområdet.

Slutligen utgör koncernens exponering mot ett stort antal branscher och att ingen kund svarar för mer än två procent av koncernens omsättning ett skydd mot negativ resultatpåverkan.

Konkurrenssituation

 

Förändring och konsolidering bland företagen i teknikhandelsbranschen påverkar konkurrensen.

Storskalighet kan leda till prispress och snabb teknisk utveckling kan urholka vårt erbjudande.

Addtechs strategi syftar till att nå marknadsledande positioner inom specifika nischer med ett erbjudande av produkter och tjänster där priset inte är den enskilt avgörande faktorn.  

För att hänga med i den tekniska utvecklingen måste våra bolag vara innovativa och delaktiga i den här utvecklingen. Genom att arbeta nära såväl leverantörer som kunder utvecklas vårt kunnande och vi förblir en konkurrenskraftig aktör på våra marknader.

Miljö

 

Addtech är ett teknikhandelsbolag och har i sig en relativt begränsad miljöpåverkan. Dock kan hårdare miljölagstiftning slå mot de produkter våra bolag säljer, transporter av varor samt det sätt på vilket våra kunder använder produkterna.

Det finns även alltid en liten risk för att något av koncernens dotterbolag, genom sitt organisationsnummer, kan knytas till att ansvara för historiska miljöföroreningar.

Inom koncernen bedrivs ett aktivt miljöarbete i syfte att minska koncernens miljöpåverkan. 49 bolag (47) är certifierade enligt ISO 14001 eller motsvarande. Koncernen bedriver anmälningspliktig verksamhet enligt miljöbalken i fem dotterbolag och tillståndspliktig verksamhet enligt miljöbalken i tre dotterbolag. Sammantaget svarar dessa verksamheter för cirka 6 (6) procent av koncernens nettoomsättning.

Koncernen följer upp verksamheten med en hållbarhetsredovisning och verksamheten följer en Code of Conduct som inkluderar alla väsentliga punkter inom miljö, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och korruption.

Addtech genomför i samband med förvärv analys av organisationsnummer för att motverka risken att bli ersättningsskyldig för historiska föroreningar. 

Medarbetare

 

Medarbetarna är Addtechs främsta resurs och viktigaste konkurrensmedel. Addtechs medarbetarrisker handlar om att förlora nyckelmedarbetare, om att få brist på tekniskt kompetenta och innovativa affärsmän. Därtill kan brist på kompetenta ledare hämma verksamhetens utveckling.

Medarbetarna ges goda möjligheter till personlig utveckling och Addtech arbetar långsiktigt på flera plan för att öka den interna kunskapsöverföringen, vidareutveckla medarbetarna och förädla företagskulturen.

Addtechs Affärsskola är central för att utveckla koncernens medarbetare, bygga en gemensam värdegrund och säkerställa ledarförsörjningen. Samtliga medarbetare deltar i affärsskolan som är en viktig plattform för att öka graden av professionalism bland medarbetarna.

Koncernen genomför regelbundna medarbetarundersökningar. Syftet med undersökningarna är att ta reda på hur de anställda ser på dotterbolagen som arbetsgivare, sin arbetssituation och vad som eventuellt kan förbättras och utvecklas ytterligare både i de enskilda bolagen och på koncernnivå.

Förvärv

 

Alla förvärv innebär en risk. Kostnader hänförliga till förvärv kan bli högre än förväntat och positiva resultateffekter kan ta längre tid att realisera än förväntat. Koncernen löper därmed en risk att betala ett för högt pris för det resultat som bolaget kommer att leverera.

Addtechs mål är att uppnå en långsiktig resultattillväxt på minst 15 procent per år. Detta kräver en kombination av organisk tillväxt och förvärv. För att säkerställa framgångsrika förvärv har Addtech väl inarbetade processer och strukturer för att prissätta, genomföra och integrera förvärvade bolag på ett bra sätt i koncernen.

Goodwill

 

Goodwill uppstår när verksamheter förvärvas över bokfört värde. Goodwillrisk uppstår när en affärsenhet underpresterar i förhållande till de antaganden som gällde vid goodwillvärderingen. Konstaterar bolaget övervärdering så måste goodwill skrivas ned vilket drabbar koncernens resultat.

Vår erfarenhet att förvärva och prissätta bolag samt den mängd bolag vi förvärvar innebär en stor riskspridning. Goodwill prövas årligen och om goodwill inte anses rätt värderad vid en sådan prövning kan det resultera i en nedskrivning.

Finansiell

 

Inom affärsverksamheten uppstår olika finansiella risker såsom transaktionsexponering och omräkningsexponering av valuta samt kreditrisker avseende kunder. Därutöver finns för koncernen som helhet andra finansiella risker såsom finansieringsrisk, ränterisk samt kredit- och motpartsrisk.

Addtech eftersträvar en strukturerad och effektiv hantering av de finansiella risker som uppstår i verksamheten i enlighet med den av styrelsen fastställda finanspolicyn.

I policyn anges mål och risker inom finansverksamheten, samt hur dessa risker ska hanteras. Finanspolicyn ger uttryck för ambitionen att minimera och kontrollera de finansiella riskerna. I policyn definieras och identifieras de finansiella risker som förekommer inom Addtech, samt hur ansvaret för att hantera dessa risker fördelas inom organisationen.

Senast uppdaterad: 2015-07-03 08:32:31 av mail@asaolsson.se