Organisation
FRAMGÅNGSrika entreprenörsbolag i stor skala
Addtech har drygt 2 000 medarbetare i cirka 120 självständiga dotterbolag. Frihet under ansvar är den grundläggande princip som genomsyrar Addtechs decentraliserade organisation eftersom vi är övertygade om att de bästa affärsbesluten fattas nära kunden och marknaden.
Affärsområden och affärsenheter ger effektivitet och utveckling
Addtech arbetar aktivt med att utnyttja organisationen så effektivt som möjligt och bolagen samarbetar i olika grad med sina systerbolag. Verksamheten organiseras i fyra affärsområden: Components, Energy, Industrial Process och Power Solutions. Affärsområdena består av ett flertal affärsenheter, motsvarande olika marknadssegment. Affärsenheternas syfte är att identifiera och tillvarata utveckling och nya affärsmöjligheter inom respektive marknadssegment, samt att skapa ett utbyte mellan dotterbolagen. Affärsenheterna utgör därmed grunden för Addtechs strategi där framgångsfaktorerna bygger på att kombinera det lilla företagets flexibilitet, personlighet och effektivitet med det stora företagets resurser, nätverk och långsiktighet.
UTVECKLINGSMÖJLIGHETER FÖR DOTTERBOLAGEN
Dotterbolagens självständighet är viktig för att behålla och rekrytera duktiga medarbetare och entreprenörer. Varje dotterbolag har möjlighet att växa och utveckla verksamheten så länge som de följer Addtechs affärsmodell, finansiella mål och koncerngemensamma spelregler. Addtech detaljstyr därmed inte bolagen, men utövar ett aktivt ägarskap. Moderbolaget tillhandahåller också en rad verktyg som bidrar till dotterbolagens effektivitet och lönsamhet. Verktygen finns inom områden som juridik, ekonomi, utbildning, kvalitet och IT-system samt ramavtal för inköp av tjänster.
MARKNADSLEDANDE INOM VÄL UTVALDA NISCHER
Den gemensamma nämnaren mellan dotterbolagens affärsidéer är att de marknadsför och säljer tekniska produkter inom utvalda nischer. Oavsett om dotterbolagen bedriver teknikhandel eller har egen produktion så är Addtech en teknikpartner och specialist som hjälper kunderna att hitta både rätt teknisk lösning och produkt. Förvärv av nya dotterbolag möjliggör en expansion till nya marknader och ett breddat utbud av nischade produkter och tjänster. Dotterbolagens tekniska kompetens, långsiktiga kundrelationer och en ingående förståelse för kundernas verksamheter har skapat samarbeten med världsledande företag, så som ABB, Ericsson, Novo Nordisk, Sandvik, Tetra Pak och Volvo.