Medarbetare

Vår viktigaste resurs

Addtechs medarbetare är en absolut förutsättning för vår framgång. En god företagskultur bäddar för trivsel, låg sjukfrånvaro och goda relationer samt låg personalomsättning. Addtech är, och ska vara, ett företag där arbetsliv och privatliv ska kunna förenas. Ansvar och frihet är två av Addtechs kärnvärden och sammanfattas som ”Frihet under ansvar”, men aldrig frihet utan ansvar och inte heller ansvar utan frihet. Addtech organiserar sin verksamhet med utgångspunkt i ett decentraliserat lönsamhets- och resultatansvar. Det innebär ett stort eget ansvar för dotterbolagen med stor frihet i att till exempel välja vilka typer av leverantörer som skall anlitas och vilka typer av kunder som ska bearbetas. En grundförutsättning för att detta skall fungera är att Addtech har motiverade, kreativa och beslutsmässiga medarbetare som kan prioritera bland arbetsuppgifterna, samtidigt som de kan lyfta blicken och se framåt. För att lyckas med detta arbetar Addtech för att bibehålla en öppen och positiv människosyn, som tar tillvara på våra medarbetares fulla potential, oavsett position och ansvarsnivå. Addtech framhåller vikten i att se till varje medarbetares individuella särprägel. Det är olikheterna som skapar den dynamik som gjort Addtech framgångsrikt. 

Addtechs UPPFÖRANDEKOD

Addtechs uppförandekod är en grundpelare för vårt hållbarhetsarbete och en integrerad del av verksamheten. Koncernens uppförandekod fungerar som en kompass för våra medarbetare och inkluderar alla väsentliga punkter inom miljö, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och korruption. (Fullständig omfattning listas nedan.) Koden bygger på FN:s "Global Compact", ILO:s kärnkonventioner, samt på OECD:s riktlinjer för multinationella företag och riktar sig till både vår egen och våra leverantörers verksamhet. Koncernens uppförandekod som fastställts av styrelsen gäller för samtliga bolag inom koncernen och återfinns på Addtechs hemsida Addtech.se finns lättillgängligt för alla våra medarbetare på Addtechs intranät. 

Koncernen följer gällande lagar och regler i de länder där den är verksam. Medan dotterbolag och anställda dessutom förväntas följa Addtechs uppförandekod, strävar Addtech efter att också våra leverantörer ska leva upp till vår uppförandekod – även i de fall där denna är mer långtgående än nationella lagar och förordningar.

Medarbetare

Addtech strävar efter att regelbundet genomföra medarbetarundersökningar och har hittills genomfört tre stycken. Enkäten följer upp Addtechs långsiktiga och strategiska personalutvecklingsarbete och undersökningen identifierar koncernens och dotterbolagens styrkor och svagheter som arbetsgivare samt kartlägger förbättringsområden. Addtech har genomgående uppmätt goda resultat och generellt gäller att Addtech har mycket nöjda medarbetare. Sedan mätningarna började har vi sett ett förbättrat arbetsmiljöklimat, bland annat tack vare införandet av strukturerade medarbetarsamtal.

Syftet med medarbetarundersökningen är att identifiera områden som dotterbolagen och koncernen är bra på idag som arbetsgivare och samtidigt kartlägga förbättringsområden. Ur ett koncernperspektiv ger undersökningen Addtech möjlighet att erbjuda dotterbolagen stöttning där det finns gemensamma behov och samtidigt kunna sprida kunskap och idéer från framgångsrika bolag vidare inom koncernen.  

Koncernledningen på Addtech uppmuntrar respektive VD inom varje dotterbolag att ta fram en handlingsplan som är baserad på bolagets enskilda resultat, då bolagens storlek och förutsättningar kan vara mycket olika. Somliga dotterbolag har flera hundra medarbetare med en väl etablerad HR-avdelning medan andra är bolag är små med bara en handfull individer. Resultatet av medarbetarundersökningen ligger till grund för ett långsiktigt och strategiskt personalutvecklingsarbete inom koncernen. Addtechs ambition är att genomföra en medarbetarundersökning årligen för att kunna kartlägga förändringar. 

PERSONALOMSÄTTNING

Dynamisk graf: Personalomsättning

Under året uppgick personalomsättningen till 18 % (13 %). I tabellen ovan ges en djupare inblick i koncernens personalomsättning, fördelad på kön och ålder. Ökningen i personalomsättning bland framförallt män 30-50 år härrör sig till produktion i Polen som avvecklats under året. Addtech är i grunden en nordisk koncern och omkring 85 % av koncernens medarbetare arbetar i något av de nordiska länderna. 

KÖNSFÖRDELNING

Dynamisk graf: Könsfördelning

Teknikhandelsbranschen har historiskt sett varit mansdominerad och detta är sant även om man ser till andelen sökande kvinnor respektive män till tekniska högskolor i Sverige. Addtechs ambition är att genom att vara en attraktiv arbetsgivare kontinuerligt öka andelen kvinnor i koncernen. Andelen kvinnor respektive män i koncernen ska åtminstone återspegla den generella könsfördelningen inom branschen, samt andelen examinerade från tekniska högskolor. Addtech ligger i linje med fördelningen på Sveriges tekniska utbildningar, där andelen sökande och antagna kvinnor ligger på 30 %. Mellan räkenskapsåren 2014/2015 och 2015/2016 ser vi små förbättringar och koncernen fortsätter kontinuerligt och långsiktigt arbeta för att rekrytera fler kvinnor. Nyckeltal avseende fördelningen av män och kvinnor inom olika funktioner inom Addtech framgår av tabellen ovan. 

LÖNESKILLNAD

Dynamisk graf: Löneskillnad

Löneskillnaderna för män och kvinnor inom koncernen varierar i olika befattningsområden. Addtechs kartläggning, presenterad i grafen ovan, visar på en ojämn fördelning mellan de löner som betalas ut till män respektive kvinnor. Dock har ingen hänsyn tagits till ålder, arbetstidens omfattning, tidigare erfarenhet, utbildning eller produktivitet i sammanställningen ovan. Addtech strävar givetvis efter att alla anställda i koncernen, oavsett kön, ska ges lika möjligheter till ersättning för likvärdigt arbete och arbetar aktivt för att bryta det gamla mönstret.

Den tillsynes skeva relationen i tabellen ovan mellan kvinnor och mäns löner inom produktion beror på att majoriteten av kvinnorna inom produktion återfinns i Skandinavien, samtidigt som en stor andel av männen är anställda i länder som Polen och Kina där löneläget är betydligt lägre.

ANSTÄLLDA

Dynamisk graf: Anställda

Majoriteten av koncernens arbetskraft är fast anställd. Inhyrd personal används primärt för att ersätta ordinarie anställda vid sjukdom eller annan frånvaro. Att våra medarbetare har en trygg anställning är inte bara en arbetsmiljöfråga utan också en viktigt för att få en kontinuitet i verksamheten och kunna bygga långsiktiga relationer. I tabellen ovan redovisas fördelningen mellan fast anställda och inhyrd personal. 

UTVECKLINGSSAMTAL

Dynamisk graf: Antal anställda med regelbundna utvecklingssamtal

Dialog med koncernens medarbetare sker inom varje bolag i koncernen, till exempel i samband med årliga utvecklingssamtal. Addtechs utveckling och konkurrenskraft är starkt kopplad till medarbetarnas kompetensutveckling och välbefinnande. Koncernens bolag strävar efter att vara attraktiva arbetsgivare som ger våra medarbetare goda möjligheter till personlig utveckling.

En ambition inom koncernen är att alla medarbetare årligen ska ha ett personligt utvecklingssamtal med sin närmaste chef. En viktig del i utvecklingssamtalet är att identifiera möjligheter till ökad kompetens och välbefinnande för den anställde, liksom att förbättra trivsel och välmående på arbetsplatsen.

Under 2015/2016 genomfördes formella utvecklingssamtal med 61 % (67 %) av Addtechs medarbetare. Minskningen beror främst på nya bolag som inte varit en del av Addtech-koncernen särskilt länge och därmed inte hunnit implementera Addtechs samtliga rutiner än. Totalt sett har 161 anställda kommit till Addtech via förvärv under året, exklusive förvärv till AddLife. Addtech kommer under det kommande året fortsätta att se över de rutiner och verktyg som finns tillgängliga för koncernens bolag, i syfte att öka andelen genomförda utvecklingssamtal. Särskilda ansträngningar görs för nyförvärvade bolag.  

UTBILDNINGSTIMMAR

Dynamisk graf: Utbildningstimmar per anställd

Att utveckla våra medarbetares kompetenser är att utveckla Addtechs verksamhet. I detta syfte driver vi bland annat vår egen affärsskola. I mer än ett decennium har Addtechs Affärsskola varje år utbildat ett hundratal anställda inom Addtech i exempelvis koncernens företagskultur, affärsmannaskap samt i presentations-, och förhandlingsteknik. Det övergripande syftet är att utbilda, träna och motivera personalen till att bli engagerade, framgångsrika medarbetare inom koncernen. Affärsskolans olika kurser erbjuder medarbetarna utbildning anpassad till erfarenhet och arbetsuppgifter och riktar sig till såväl nyanställda som ledande befattningshavare i koncernbolagen. Antalet utbildningsdagar per anställd och personalkategori under året framgår av tabellen ovan. Med utbildning menar vi:

  • Alla former av yrkesutbildning och undervisning
  • Betald ledighet som bolaget ger sina anställda för utbildning
  • Extern utbildning som helt eller delvis betalas av bolaget
  • Utbildning om särskilda ämnen som hälsa och säkerhet
  • Utbildning hos leverantörer

Direkt handledning av överordnad på arbetsplatsen ingår ej.

 

 

 

HÄLSA OCH SÄKERHET

Dynamisk graf: Hälsa och säkerhet

Hälsa och säkerhet är ett prioriterat område för Addtech. Koncernen har en nollvision gällande arbets­relaterade olycksfall, sjukdomar och incidenter och en ambition att kontinuerligt verka för förbättrad hälsa och välmående bland våra medarbetare. I Addtechs olika produktionsrelaterade enheter finns potentiella risker för arbetsrelaterade sjukdomar och olyckor men även inom säljprocessen finns en olycksrisk vid till exempel resor till och från kunder samt vid besök i kunders fabriker eller anläggningar. Tabellen Hälsa och Säkerhet ger en översikt över Addtechs resultat inom detta område. Inga arbetsrelaterade dödsfall har inträffat under året.

MUTOR OCH BESTICKNING

Som teknikhandelskoncern kan Addtech inte bortse från att våra medarbetare kan vara föremål för mutor. Detta gäller särskilt i samband med inköp i länder där korruption är allmänt utbrett. Utvecklingen av korruption i olika länder där Addtech verkar följs kontinuerligt på till exempel Transparency Internationals webbplats (www.transparency.org). Affärsetik står högt på koncernens agenda och är en fråga som kontinuerligt behandlas bland annat inom koncernens egen affärsskola. Koncernen har en uttalad nolltolerans mot korruption och att inget fall av korruption konstaterats under året (0) ligger därmed i linje med vår förväntan.

Senast uppdaterad: 2016-07-01 09:55:58 av alexander.paziraei@oxp.se