Addtechs CSR-arbete

Hållbarhet - ett konkurrensmedel

Addtechs övergripande mål är att driva ett hållbart företagande. Addtech ska uppfylla kundernas, aktieägares och medarbetarnas krav och förväntningar på hållbarhet.

Hållbarhetsarbetet innebär att Addtech tar ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling av medarbetare, miljö och lönsamhet. Genom ett strukturerat arbete utvecklas verksamheten så att den både blir starkare och mer hållbar. Hållbarhet är ett konkurrensmedel på teknikhandelsmarknaden och Addtech strävar efter att vara ett bättre val än konkurrenterna.

Addtechs dotterbolag har mångårig erfarenhet av att möta marknadens krav på kvalitets- och miljöcertifieringar. Sedan 2010 är dock hållbarhetsarbetet en strategisk fråga inom koncernen. Addtech har inrättat ett CSR-råd bestående av affärsområdesrepresentanter. Rådets syfte är att planera och besluta om aktiviteter som bidrar för att steg för steg arbeta in ett strategiskt hållbarhetstänk i områden som rör arbetsvillkor, miljö och etik. Arbetet inleddes 2010 med utvecklingen av en Code of Conduct och följdes av att Addtech lämnade sin första hållbarhets­­­redovisning enligt Global Reporting Initiatives (GRI) riktlinjer tillämpningsnivå C. 2012 infördes en årligt återkommande och koncernövergripande medarbetarundersökning, vilket ledde till införandet av en strukturerad och regelbunden medarbetardialog och införandet av individanpassat ledarskap. Nästa strategiska hållbarhetsdialog inriktas på leverantörerna.

Addtechs bolagsstruktur och verksamhet, med drygt 140 rörelsedrivande bolag, är en utmaning för snabbt genomslag i hållbarhetsarbetet och många enheter ska införa helt eller delvis nya processer. Arbetet öppnar för ökat värdeskapande genom exempelvis mer attraktiva kunderbjudanden, större kostnadsbesparingar och ett förbättrat kvalitets- och personalarbete.

Hållbar utveckling på Addtech

Addtechs målsättning är att fortsätta vara värdeskapande för våra aktieägare, medarbetare, samhället och för miljön. Vi sammanfattar det i tre kategorier; ekonomiskt, socialt och miljömässigt värdeskapande.

  • Ekonomiskt värdeskapande. Ekonomisk styrka är en hörnsten för att kunna investera i hållbar utveckling och Addtech arbetar dedikerat för att försäkra att vi är både konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva. 
  • Socialt värdeskapande. En förutsättning för Addtechs hållbara utveckling är att vi ser till alla de människor som vår verksamhet påverkar. Detta inbegriper våra kunder, leverantörer, medarbetare, samarbetspartners och de samhällen där vi är verksamma. Addtechs Code of Conduct fungerar som en kompass för våra medarbetare och våra leverantörer uppmanas att verka i linje med den. 
  • Miljömässigt värdeskapande. Idag kommer nästintill hälften av den el som används inom koncernen från förnyelsebara källor. Addtech har som mål att kontinuerligt öka den andelen. Eftersom koncernens bolag i huvudsak ägnar sig åt teknikhandel har verksamheten en begränsad direkt miljöpåverkan. Koncernen arbetar löpande med förbättringsåtgärder inom de områden som vi kan påverka.

Code of Conduct

Addtechs hållbarhetsarbete utgår från koncernens Code of Conduct (uppförandekod). Miljö, etik och moral är de centrala koncepten inom CSR och har sedan länge varit en del av koncernens verksamhet. Koncernens Code of Conduct gäller för samtliga anställda i den egna verksamheten och i relationen med leverantörer av produkter och tjänster. Ambitionen är att dotterbolagen ska arbeta tillsammans med leverantörerna för att åstadkomma positiva förändringar. Addtechkoncernens Code of Conduct stöder FN:s Global Compact, ILO:s kärnkonventioner samt OECD:s riktlinjer för multinationella företag.

Läs mer på http://www.addtech.se/code-of-conduct.

Hållbarhetsredovisning

Addtechkoncernen publicerar sedan 2011 en hållbarhetsredovisning. Hållbarhetsredovisningen är en viktig del i hållbarhetsarbetet då den sätter fokus på dessa frågor i koncernen så att medarbetare, ägare och andra intressenter ges möjlighet att ta del av hur CSR-arbetet utvecklas. Redovisningarna ligger till grund för koncernens fortsatta utveckling inom CSR. Några av ämnesområdena som redovisas är koncernens energianvändning, klimatpåverkan, personalomsättning och medarbetarnas hälsa och säkerhet.

Händelser under året

  • Addtech genomförde sin tredje medarbetarundersökning. Enkäten följer upp Addtechs långsiktiga och strategiska personalutvecklingsarbete och undersökningen identifierar Addtechs styrkor och svagheter som arbetsgivare samt kartlägger förbättringsområden. Addtech har genomgående uppmätt goda resultat och generellt gäller att Addtech har mycket nöjda medarbetare. Årets mätning visade på ett ytterligare förbättrat arbetsmiljöklimat, mycket tack vare införandet av mer strukturerade medarbetarsamtal.
  • Leverantörer är en viktig intressentgrupp för att Addtech ska kunna driva ett värdeskapande hållbarhetsarbete. Både kraft och tid har investerats för att finna och verifiera en rimlig undersökningsmetod. Metoden fastställdes i början av verksamhetsåret och Addtech inledde arbetet med att kartlägga leverantörernas hållbarhet och förhållande till Addtechs Code of Conduct. Addtech har i ett första steg utvärderat koncernens största leverantörer. Avsikten är att successivt utöka kretsen av leverantörer som undersöks. Avstämningen ska säkerställa att leverantörerna lever upp till en god nivå gentemot sina anställda och miljön. Förhoppningen är att dialogen med leverantörerna ska förstärka deras hållbarhetsarbete och motivera dem till att integrera det i sina affärsmodeller så att vi tillsammans verkar värdeskapande i samma riktning.

Läs mer i hållbarhetsredovisningen för 2014/2015 på www.addtech.se/csr.

Senast uppdaterad: 2015-07-14 16:33:19 av jamilah.elali@addtech.com