Detta är Addtech

Vinsttillväxt i över 100 år

Addtech har i grunden haft samma affärsidé i över 100 år. Grundarna, Arvid Bergman och Fritz Beving, startade ett företag med affärsidén att importera tekniska produkter från Tyskland för att sälja till den snabbt växande svenska industrin.

Addtechs grundare blev de utländska leverantörernas agent i Sverige vilket innebar att de köpte in leverantörernas produkter för att sedan sälja dem vidare och tillhandahålla eftermarknadsservice. Bland de första produkterna fanns automatvågar, vattenmätare, elmätare, kabel och skrivande elektriska instrument.

Idag har erbjudandet breddats tusenfalt och omfattar, förutom standardprodukter, mer avancerade och specialiserade produkter med inslag av egen design, utveckling och tillverkning. Addtech, eller i realiteten Addtechs många dotterbolag, söker hela tiden efter nya nischade produkter som passar in i affärsmodellen.

Ledande inom värdeskapande teknikhandel

Addtechs vision är att vara ledande inom värdeskapande teknikhandel i Nordeuropa. Att vara ledande innebär att Addtech ska vara bäst inom ett antal utvalda nischer. Det betyder i sin tur att vi ska stå för utveckling och kontinuitet och uppfattas som den mest kompetenta samarbetspartnern av våra kunder, leverantörer och medarbetare.

Att vara värdeskapande innebär att vi genom vår kompetens, vår förståelse och våra resurser, alltid kan tillföra värde till våra kunders produkter och processer.

tillväxt, lönsamhet och utveckling

Addtech har över tid kommit fram till tre grundläggande krav som sammanfattar de förväntningar som kunder, leverantörer och aktiägare har på verksamheten. Addtechs dotterbolag ska sträva efter att skapa tillväxt, nå lönsamhet och driva utveckling.

Tillväxt är grunden för en långsiktig lönsamhet och möjliggör utveckling av verksamheten. Lönsamhetsmålet, R/RK på 45 procent, premierar högt rörelseresultat och låg kapitalbindning, vilket i kombination med vinsttillväxtmålet på 15 procent ger positivt kassaflöde och möjliggör egenfinansierad långsiktig tillväxt.

Lönsamhet och tillväxt är dock inte det enda som behövs för hållbar framgång. För att vara livskraftigt måste Addtech, våra bolag och medarbetare också kunna och våga utvecklas och förändras över tid, beroende på förutsättningar och möjligheter. Varje dotterbolag och medarbetare måste aktivt identifiera framgångsfaktorer och ta sig an frågeställningar och problemsituationer för att åstadkomma förändring och positiv utveckling.

 

Senast uppdaterad: 2015-06-25 15:51:24 av jamilah.elali@addtech.com