VD har ordet

Framflyttade marknadspositioner

Vårt långsiktiga skapande av en ledande teknikhandelskoncern har gett resultat. Marknadspositioner har flyttats fram inom utvalda nischer och vi har med god lönsamhet tagit marknadsandelar i en utmanande omvärld.

Verksamhetsåret bjöd på en blandad marknadsutveckling där vissa segment och geografier utvecklats starkt medan andra mötte mer motvind. Sammantaget har marknadsförutsättningarna inte varit optimala även om affärsläget stärkts framförallt i Sverige och Danmark jämfört med föregående år.

Addtech är en koncern med ett 140-tal bolag nischade mot olika produkter och marknader. Modellen ger en bra riskspridning, vilket är en stor styrka, men den ger också våra dotterbolag möjlighet att utveckla erbjudandet inom sina nischer. Våra dotterbolag är förhållandevis självständiga och drivs under devisen frihet under ansvar. Resultatet är att de är snabbfotade och vana att löpande hantera förändrade marknadsförutsättningar. Våra dotterbolag är mästare på att gasa och bromsa samtidigt som de med hårt och långsiktigt arbete skapar efterfrågan på våra produkter och lösningar.

God genomsnittlig värdetillväxt

Addtech har sedan börsnoteringen år 2001 haft en god utveckling där omsättningen ökat cirka tre gånger och resultatet ökat drygt sex gånger. För aktieägarna har detta medfört en genomsnittlig värdetillväxt i aktien, inklusive utdelningar, om cirka 19 procent per år. En grundläggande framgångsfaktor är vårt fokus på att jobba fram starka kassaflöden i våra bolag. De intjänade pengarna investeras dels i expansion av befintlig verksamhet dels i förvärv av nya kompletterande bolag, som i sin tur bidrar till kommande resultat och kassaflöde samt utdelning till aktieägarna.

"Med hårt och långsiktigt arbete skapar vi efterfrågan"

En förutsättning för vår positiva utveckling är att vi genom våra strategiska vägval i såväl dotterbolag som på koncernnivå har investerat i produkt- och kundområden som utvecklats väl. Ett stort steg togs när koncernen 2008 organiserade dotterbolagen i ett antal affärsenheter. Målet var att positionera sig i ett antal noga utvalda produkt- eller marknadsområden som bedömdes ha extra goda utvecklingsmöjligheter. Strategin har resulterat i ett femtiotal bolag som förvärvats och som alla bidragit till att förstärka vår marknadsposition inom dessa områden. Med nuvarande dotterbolag som bas har vi goda möjligheter att förbättra affären ytterligare genom att utveckla samarbetet inom och mellan affärsenheter. Det kan röra sig om samarbeten kring kunder, leverantörer samt produkt- och applikationskunskap som skapar konkurrensfördelar för respektive dotterbolag.

Fyra affärsområden blir fem

Tillväxten av verksamheten och fokuseringen på utvalda marknadsområden har medfört en större samhörighet mellan olika verksamheter. Inför det nya verksamhetsåret bestämde vi oss för att renodla koncernen ytterligare och låta fyra affärsområden blir fem. Vi fortsätter med andra ord att tillämpa vår framgångsstrategi - aktivt ägande genom operativ rörlighet. Syftet med organisationsförändringen är att stimulera till tillväxt och öka lönsamheten i bolagen. Genom renodlingen av Life Science möjliggör vi en särnotering vid Nasdaq OMX och utdelning av verksamheten till aktieägarna i Addtech. Vi skapar också ett nytt spännande affärsområde i Power Solutions. Affärsområdet Industrial Solutions byter namn till Industrial Process för att markera en strategisk fokusering på industriella processer i samband med att affärsenheten Process Technology flyttas dit från Life Science. Förändringen fördjupar vårt fokus på våra marknadssegment vilket dessutom bäddar för fler värdeskapande förvärv. 

Strategiska förvärv

Alla förvärv vi gör har ett strategiskt perspektiv. Relativt vår storlek gör vi i regel små förvärv, vilket både begränsar risk och snabbar upp integrationen av de förvärvade bolagen så att de anammar vår företagsfilosofi och bolagsstyrning. Förvärv är en viktig del av vår verksamhet och en nödvändighet för att uppnå vårt mål om 15 procent genomsnittlig vinsttillväxt. Vi har alltid flera förvärvskandidater på gång, och under detta år gjordes nio förvärv med en sammanlagd årsomsättning om ca 540 MSEK. Förvärven gjordes i början av året och arbetet med att integrera våra nya bolag har gått bra.

I skrivandets stund, två månader in på det nya verksamhetsåret, kunde vi tillkännage förvärvet av Mediplast som med sina 120 anställda tillför cirka 465 miljoner kronor i omsättning. Mediplast kompletterar affärsområdet Life Science och lägger basen i den nybildade affärsenheten Medical Technology med fokus på medicinsk teknik. Vi har sedan flera år arbetat med att utveckla Life Science till ett starkt och fristående affärsområde med kritisk storlek och lönsamhet lämpligt för ett börsnoterat bolag. Det är verkligen med stolthet som vi nu kan gå vidare med att förbereda en utdelning av verksamheten till aktieägarna i Addtech och särnotering på Nasdaq OMX Stockholm.

"Alla förvärv vi gör har ett strategiskt perspektiv."

Hållbar värdeskapande teknikhandel

Vår vision att vara ledande inom värdeskapande teknikhandel innebär också ett stort ansvar för hållbarhet. Precis som vi arbetar långsiktigt med att utveckla vår affär arbetar vi också med vårt fokus kring hållbarhet. Utveckling sker hela tiden i små steg och med hänsyn till dotterbolagens kapacitet och resurser. Målet för hållbarhetsarbetet är att det ska utveckla oss till att bli ännu starkare på våra marknader. Hållbarhet för oss är att arbeta med utvecklingsfrågor runt medarbetare, leverantörer och miljö.

Ser vi till våra medarbetare så har vi identifierat flera utvecklingsområden. Som många andra, har vi förbättringspotential främst inom ålders- och könsfördelning, mångfald och karriärutveckling. Införandet av strukturerade medarbetarundersökningar och medarbetarsamtal under de senaste åren har hjälpt koncernen, våra bolag och dess ledare att utvecklas och bli bättre på att ta tillvara på den vilja som finns hos medarbetarna.

Addtech har långa och nära relationer med sina leverantörer och det har på dotterbolagsnivå alltid funnits ett hållbarhetsarbete utifrån marknadskrav och miljöhänsyn. Nytt för i år är att Addtech infört en strukturerad dialog- och analysprocess där initialt koncernens 30 största leverantörer samt de som befinner sig i riskområden valts ut. Målet med undersökningen är att ge oss insikter och därmed möjligheter att förbättras.

När vi nu lägger ännu ett år bakom oss vill jag passa på att tacka alla våra medarbetare för det gångna året. Ert engagemang är avgörande för att Addtech hela tiden fortsätter att utvecklas och det gör oss till en teknikhandelskoncern i världsklass.

 

Stockholm i juni 2015

Johan Sjö, VD och koncernchef, Addtech AB

Senast uppdaterad: 2015-06-24 09:08:52 av martin.almgren@addtech.com