Marknadens drivkrafter

globalisering och teknikutveckling

Addtech verkar på den internationella teknikhandelsmarknaden där aktörerna köper, anpassar och säljer tekniska produkter och lösningar. Vår marknad är stor och vi har valt att fokusera på väl valda nischer med högt teknik- och kunskapsinnehåll. Addtechs dotterbolag är viktiga samarbetspartner till såväl industriföretag som teknikintensiva tjänsteverksamheter inom privat och offentlig sektor i norra Europa. Den snabba tekniska utvecklingen ställer stora krav på att hela tiden ligga i framkant med teknikutvecklingen. Det är här vi kan göra skillnad för både våra tillverkare och våra kunder.

Addtech i världen

Nordeuropa som marknad

Addtech har sin bas i nordisk industri men agerar internationellt. Tyngdpunkten för verksamheten ligger i Norden, men marknaderna utanför de nordiska länderna har haft en positiv utveckling och ökat i betydelse. Förutom egen verksamhet i fjorton länder utanför Norden, tillkommer export till ytterligare ett 20-tal länder.

Dotterbolagen söker och representerar marknadsledande tillverkare från hela världen. Förutom handel med standardprodukter, specialanpassade lösningar och/eller delsystem säljer Addtech produkter under egna varumärken samt bedriver viss nischproduktion. Många av Addtechs produkter återfinns i globalt exporterande kunders slutprodukter och det är vanligt att Addtech fortsätter att leverera sina delar även i de fall när kundens tillverkning flyttas utomlands.

Drivkrafter

Teknikhandelsmarknadens långsiktiga tillväxt och lönsamhet är beroende av industrins och tjänstenäringarnas storlek och mångfald. Nordeuropas relativt höga kostnadsläge har bidragit till utvecklingen av en kunskapsintensiv, automatiserad och specialiserad industri- och tjänstenäring. Utvecklingen har vidare bidragit till en uppdelning av värdekedjan, ökad handel och ett ökat beroende av externa samarbetspartners för produktutveckling och komponentanpassningar liksom för service och andra eftermarknadstjänster. Addtech samarbetar med tillverkare som, via egen produktutveckling tillhandahåller marknadsledande och högkvalitativa produkter med högt tekniskt innehåll. Ett samarbete med våra bolag ska vara det mest lönsamma sättet för leverantörerna att sälja sina produkter på de geografiska marknader där vi verkar.

Kunderna har behov av en samarbetspartner som hjälper dem att välja rätt leverantör och teknik från en alltmer komplex leverantörsmarknad. När vi kan tillhandahålla ett sortiment med marknadsledande produkter, kombinerat med vårt egna teknik- och marknadskunnande och flexibla möjligheter till kundanpassningar, blir vi en attraktiv samarbetspartner för kunderna. Vårt mål är att vara värdeskapande och det innebär att vi genom vår kompetens, vår förståelse och våra resurser, alltid kan tillföra värde till våra kunders produkter och processer. Enkelt uttryckt kan man säga att vi strävar efter att tillföra våra kunder värde på två sätt – antingen genom att hjälpa dem att producera sina varor mer effektivt, eller genom att bidra till att deras produkter blir mer konkurrenskraftiga. Vårt produkt- och tjänsteutbud riktar sig både direkt till slutförbrukare och OEM-kunder (Original Equipment Manufacturer, som integrerar Addtechs produkter i sina egna produkter).

Tillväxt och lönsamhet

I ett kortare perspektiv är tillväxten och lönsamheten nära kopplade till industrikonjunkturen och det ekonomiska läget på de marknader där koncernen verkar.

Addtechs fokus på infrastruktur, offentlig sektor och smala marknads­nischer minskar konjunktur­känsligheten. Tillväxten och lönsamheten är emellertid starkt beroende av kundernas konkurrens­situation och deras möjlighet att lyckas väl på en inhemsk och/eller global marknad. Addtech utvärderar därför löpande respektive marknad för att säkerställa att det finns förutsättningar att nå koncernens finansiella mål.

Senast uppdaterad: 2015-06-30 10:52:10 av jamilah.elali@addtech.com