Affärsmodell och strategier
En länk mellan kunder och leverantörer
Addtechs affärsmodell, som i Addtechs värld kallas för TANKEN, beskriver hur Addtech ska agera för att nå grundläggande krav och styra mot visionen. Den omfattar affärsidé, affärsmodell, strategier och organisation.
Inom ramen för den övergripande och grundläggande affärsidén ryms en rad olika affärsidéer som beskriver respektive dotterbolags verksamhet och förutsättningar. Den gemensamma nämnaren mellan dotterbolagens affärsidéer är att de arbetar med teknikhandel inom utvalda nischer.
Förutom renodlad teknikhandel med standardprodukter, specialanpassade lösningar och/eller delsystem säljer Addtech produkter under egna varumärken samt bedriver viss nischproduktion. Oavsett om dotterbolagen driver teknikhandel eller har egen produktion så är Addtech en teknikpartner och specialist som hjälper kunderna att hitta både rätt leverantör och rätt teknik. Tekniskt komplicerade produkter kräver tekniskt kunniga säljare med djup förståelse för kundernas affärsverksamhet.
För att tjäna våra kunder har vi starka leverantörer som erbjuder relevanta produkter och system. Det får vi genom att erbjuda dem marknadens bästa alternativ för deras utbud på våra marknader. Ett nära samarbete med leverantörer gör att vi kan bidra med vår egen kompetens för att anpassa leverantörernas produkter och system till kundens behov.
Enkelt uttryckt kan man säga att vi strävar efter att tillföra våra kunder värde på två sätt – antingen genom att hjälpa dem att producera sina varor mer effektivt, eller genom att bidra till att deras produkter blir mer konkurrenskraftiga.
Marknadsledande positioner
Dotterbolagen ska vara marknadsledande och bygga positioner inom utvalda, väl avgränsade nischer, med högt kunskaps- och teknikinnehåll där kunderna efterfrågar noggrant utvalda produkter, lösningar och delsystem, ofta i små och medelstora volymer. Att vara marknadsledande i utvalda nischer är viktigt för att vi ska få en stabil tillväxt och uthållig lönsamhet.
Operativ rörlighet
Operativ rörlighet är ett begrepp som genomsyrar Addtech. Som strategi innebär den att man strävar efter att ha hög handlingsfrihet att agera snabbt. Dotterbolagen ska vara flexibla och snabbfotade för att kunna ta vara på nya affärsmöjligheter. Varje dotterbolags eller produktområdes tillväxtpotential måste vårdas, innebärande att det pågår ständiga förändringar inom organisationen, ungefär som i en plantskola. Stort fokus läggs på att identifiera och ge näring till de produkter och de marknadsområden som har potential att växa.
Tillväxt genom förvärv
Tillväxt genom förvärv möjliggör expansion till nya marknadssegment, erhållande av nya agenturer och ett breddat utbud av nischade produkter och tjänster. Förvärven syftar till att bygga en industriell företagsstruktur där det finns ett sammanhang mellan de olika verksamheterna.
De införlivade dotterbolagen fortsätter oftast verksamheten under eget varumärke, men inympas med Addtechs tanke och själ. Strategin har gjort att Addtech idag består av en lång rad självständiga dotterbolag, verksamma inom olika typer av marknader och teknologier, där nischad teknikhandel är den gemensamma nämnaren.
Addtech har en väl utarbetad förvärvsprocess som beskriver både hur man identifierar intressanta bolag och hur nyförvärvade bolag tas om hand efter genomfört förvärv.