Affärsområden
ComponentsComponents marknadsför och säljer komponenter och delsystem inom mekanik, elektromekanik, hydraulik och elektronik samt automationslösningar. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadspositionAffärsområdet har en stark marknadsposition i Norden. Lokal förankring i kombination med hög teknisk kompetens ger bolagen konkurrensfördelar i respektive nischmarknad. Av fem affärsenheter verkar fyra utifrån respektive nordiskt land. Med ett land som bas uppnås bättre fokus på respektive geografisk marknads förutsättningar och möjligheter. Den femte affärsenheten, MI Group, verkar i samtliga nordiska länder med fokus på automations- och kommunikationslösningar. |
FramtidsutsikterFörsäljningen följer utvecklingen i nordisk industriproduktion. Det finns potential att fortsätta med utvecklingen av korsförsäljning och andra samarbeten inom affärsområdet. Fokus på nisch och mervärden ger fortsatt hyggliga marginaler och OEM-marknaden ger stabil efterfrågan under OEM-produktens hela produktlivscykel Exempel på kunderTetra Pak, Danfoss, Metso och ABB. |
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadEfterfrågan följer tillverkningsindustrins utveckling i Norden. Konkurrensen är hård för standardprodukter i stora volymer. I segment med lägre volymer prioriteras service, kundanpassning och leveranskapacitet i stor grad. Långsiktiga relationer med ledande internationella leverantörer är avgörande för framgång och något som prioriteras. |
Exempel på produkterLinjärenheter, kulskruvar, elmotorer, omkopplare, sensorer och givare. Inom området hydraulik, vilket även omfattar pneumatik, vakuum och tryckluft, säljs komponenter och lösningar som ventiler, pumpar, aggregat och filter. Inom området automation tillhandahålls fiber och industriella kommunikationslösningar samt produkter för sensor och vision. |
Dynamisk graf: Components - Kundsegment
|
Dynamisk graf: Components - Geografisk marknad
|
EnergyEnergy marknadsför och säljer produkter för transmission och distribution av el samt produkter inom elsäkerhet, elinstallation och förbindningsteknik. Kunderna finns främst inom energi- och elinstallationsmarknaden via föreskrivande led och elgrossister. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadspositionEnergys bolag har ledande marknadspositioner i sina respektive nischer inom elkraftsprodukter och elsäkerhet. Ett flertal bolag har förutom handel även egen tillverkning av nischprodukter under egna varumärken. |
FramtidsutsikterEnergimarknaden befinner sig i en intressant utvecklingsfas, bland annat till följd av investeringar i infrastruktur för kraftnät och järnväg. Framförallt Östersjöregionen är en intressant marknad med tillväxtpotential. Länder som Polen, Estland, Lettland och Litauen har fortfarande en god ekonomisk tillväxt som driver på investeringar i elkraft. |
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadEfterfrågan inom energi- och elinstallationsmarknaden är relativt stabil, men påverkas negativt av låga energipriser som hämmar investeringarna i sektorn. Affärsområdet har dock en stor andel eftermarknadstjänster som drivs av underhållskrav. |
Exempel på kunderABB, Ahlsell, Onninen och Rexel, Vattenfall, Eon och Fortum. Exempel på produkterKraftledningsstolpar, linjefrånskiljare för mellanspänningsnätet, transformatorer, kabelskåp, säkringar och mätomvandlare. Bolagen har, förutom handel, även egen tillverkning av nischprodukter under egna varumärken. |
Dynamisk graf: Energy - Kundsegment
|
Dynamisk graf: Energy - Geografisk marknad
|
INDUSTRIAL ProcessIndustrial Process marknadsför och säljer lösningar, delsystem samt komponenter som bidrar till optimerade industriella process-flöden. Kunderna finns främst inom nordeuropeisk industri, men även inom globala kundsegment så som offshore och shipping. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadspositionAffärsområdets dotterbolag har utifrån sin tekniska kompetens ledande ställning inom ett antal smala nischer som till exempel blästermaterial, transmissioner, produkter i polymera material, elektriska drivsystem, process- och miljöanalys. |
FramtidsutsikterMarknaden för enskilda komponenter och delsystem växer i takt med breda industriindex. |
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadIndustriella processflöden utvecklas i takt med teknikens utveckling och det kommer ständiga innovationer som motiverar investeringar i effektivisering av processer. Konkurrensen är relativt hård men för de bolag som erbjuder hög teknisk kompetens, effektiviseringar och systemlösningar som innehåller delsystem och komponenter är konkurrensen betydligt lägre. |
Exempel på kunderDESMI, Statoil, MAN, JCB och Sandvik. Exempel på produkterKemisk analysutrustning till processindustrin, rådgivning, utbildning, support och service. Packningar, tätningar, formdelar, vibrationsdämpare, kedjor, rullager och komponenter för elektriska motorlösningar som elmotorer och elektronisk varvtalsreglering, samt utrustning och material inom blästring, trumling och industriell tvätt. |
Dynamisk graf: Industrial Process - Kundsegment
|
Dynamisk graf: Industrial Process - Geografisk marknad
|
Power SolutionsPower Solutions utvecklar och säljer systemlösningar primärt till OEM-företag främst inom EU men även resten av världen. Kunderna finns främst inom marknaderna fordon, telekom, miljö- och medicinteknik. Affärsområdet har starka egna varumärken samt nischproduktion. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadspositionAffärsområdets bolag har ledande marknadspositioner i sina respektive nischer. Affärsområdet har i huvudsak egenutvecklade produkter som säljs under egna varumärken med internationell efterfrågan. Affärsområdet har sedan flera år investerat i spetskompetens inom strömförsörjning och styrning. Satsningar som skapat konkurrensfördelar i takt med allt komplexare teknik. MarknadPower Solutions verkar i en relativt stabil marknad där den underliggande efterfrågan är beroende av utvecklingen på marknaderna för fordon, telekom samt miljö- och medicinteknik. Konkurrensen är dock hård för standardiserade volymprodukter. Den snabba teknikutvecklingen driver dock på efterfrågan på tekniskt kompetenta aktörer som ofta är med i produkternas konstruktionsfas och initiala leveranser. |
FramtidsutsikterAffärsområdets efterfrågesituation är gynnsam och drivs av ökad efterfrågan på de tekniskt komplexa men alltmer säkra och kostnadseffektiva nya batteriteknikerna. Omställningen till förnybar energi ökar efterfrågan på effektiva tekniska lösningar för elöverföring, lagring och styrning. Ökat globalt fokus på arbetsmiljö och funktionsautomatisering där nordisk industri länge arbetat med att utveckla sensor- och mekatroniklösningar som används till exempel i armstöd, joysticks och elmotorer. Exempel på kunderTMHE, John Deere, Ericsson, Siemens, Volvo, Onninen, Eon, Vestas och TeliaSonera. Exempel på produkterBatterilösningar, ergonomiska förarmiljöer, styrning samt aktivering av rörelser. Bolagen har egen nischtillverkning samt även handel av närstående produkter. |
||||||||||||||||||||||||||||
Dynamisk graf: Power Solutions - Kundsegment
|
Dynamisk graf: Power Solutions - Geografisk marknad
|
LIFE SCIENCELife Science marknadsför och säljer instrument, utrustning, förbrukningsvaror och service till laboratorier inom vård och forskning samt diagnostikutrustning och relaterade tjänster till sjukvården. Kunderna består av laboratorier inom vård och forskning samt sjukhus och sjukvårdsföretag. Kunderna finns både i privat och offentlig sektor. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadspositionAffärsområdet är nordens största oberoende distributör av diagnostiska produkter. |
FramtidsutsikterEtt ständigt ökande kunskaps- och teknikinnehåll i analys och diagnostikprodukterna ökar behovet av tekniskt kompetenta samarbetspartners för såväl kunder som leverantörer. Den tekniska utvecklingen driver också fram ett växande behov av service- och eftermarknadstjänster, vilket gynnar Addtech. |
||||||||||||||||||||||||||||
MarknadDen nordiska life science- och bioteknikindustrin är globalt konkurrenskraftig och marknaden drivs av en snabb teknikutveckling. Diagnostikutrustningsmarknaden kännetecknas av stabilitet över tiden. Den drivs både av effektivitetskrav och av åldrande befolkning med allt större vårdbehov. Samhället behöver också nya tekniska vårdlösningar för att kunna möta behovet givet samhällets begränsade resurser. |
Exempel på kunderAstraZeneca, Karolinska Institutet, Novo Nordisk och Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Exempel på produkterBlodgasutrustning till sjukvården, kromatografiinstrument för forskning, KOL hjälpmedel, mikroskop, molekylärbiologiska produkter, extraktions robotar, etc. |
Dynamisk graf: Life Science - Kundsegment
|
Dynamisk graf: Life Science - Geografisk marknad
|