Affärsområden

Components

Components marknadsför och säljer komponenter och delsystem inom mekanik, elektromekanik, hydraulik och elektronik samt automationslösningar.
Kunderna finns främst inom nordisk tillverkningsindustri.

 
Nyckeltal 2014/2015 2013/2014
Nettoomsättning, MSEK 1 889 1 587
Rörelseresultat, MSEK 129 93
Rörelsemarginal, % 6,9 5,9
Avkastning på rörelsekapital, % 36 31
Medelantal anställda 476 443
Förvärvad årsomsättning* 215 55
     
* Avser situationen på helårsbasis vid förvärvstidpunkten.

Marknadsposition

Affärsområdet har en stark marknadsposition i Norden. Lokal förankring i kombination med hög teknisk kompetens ger bolagen konkurrensfördelar i respektive nischmarknad. Av fem affärsenheter verkar fyra utifrån respektive nordiskt land. Med ett land som bas uppnås bättre fokus på respektive geografisk marknads förutsättningar och möjligheter. Den femte affärsenheten, MI Group, verkar i samtliga nordiska länder med fokus på automations- och kommunikationslösningar.

 

Framtidsutsikter

Försäljningen följer utvecklingen i nordisk industriproduktion. Det finns potential att fortsätta med utvecklingen av korsförsäljning och andra samarbeten inom affärsområdet. Fokus på nisch och mervärden ger fortsatt hyggliga marginaler och OEM-marknaden ger stabil efterfrågan under OEM-produktens hela produktlivscykel

Exempel på kunder

Tetra Pak, Danfoss, Metso och ABB.

Marknad

Efterfrågan följer tillverkningsindustrins utveckling i Norden. Konkurrensen är hård för standardprodukter i stora volymer. I segment med lägre volymer prioriteras service, kundanpassning och leveranskapacitet i stor grad. Långsiktiga relationer med ledande internationella leverantörer är avgörande för framgång och något som prioriteras.

 

Exempel på produkter

Linjärenheter, kulskruvar, elmotorer, omkopplare, sensorer och givare. Inom området hydraulik, vilket även omfattar pneumatik, vakuum och tryckluft, säljs komponenter och lösningar som ventiler, pumpar, aggregat och filter. Inom området automation tillhandahålls fiber och industriella kommunikationslösningar samt produkter för sensor och vision.

Dynamisk graf: Components - Kundsegment
Dynamisk graf: Components - Geografisk marknad
 

Energy

Energy marknadsför och säljer produkter för transmission och distribution av el samt produkter inom elsäkerhet, elinstallation och förbindningsteknik. Kunderna finns främst inom energi- och elinstallationsmarknaden via föreskrivande led och elgrossister.

 
Nyckeltal 2014/2015 2013/2014
Nettoomsättning, MSEK 1 346 1 282
Rörelseresultat, MSEK 114 129
Rörelsemarginal, % 8,4 10,1
Avkastning på rörelsekapital, % 48 65
Medelantal anställda 568 512
Förvärvad årsomsättning* 250 150
     
* Avser situationen på helårsbasis vid förvärvstidpunkten.

Marknadsposition

Energys bolag har ledande marknadspositioner i sina respektive nischer inom elkraftsprodukter och elsäkerhet. Ett flertal bolag har förutom handel även egen tillverkning av nischprodukter under egna varumärken.

 

Framtidsutsikter

Energimarknaden befinner sig i en intressant utvecklingsfas, bland annat till följd av investeringar i infrastruktur för kraftnät och järnväg. Framförallt Östersjöregionen är en intressant marknad med tillväxtpotential. Länder som Polen, Estland, Lettland och Litauen har fortfarande en god ekonomisk tillväxt som driver på investeringar i elkraft.

Marknad

Efterfrågan inom energi- och elinstallationsmarknaden är relativt stabil, men påverkas negativt av låga energipriser som hämmar investeringarna i sektorn. Affärsområdet har dock en stor andel eftermarknadstjänster som drivs av underhållskrav.

 

Exempel på kunder

ABB, Ahlsell, Onninen och Rexel, Vattenfall, Eon och Fortum.

Exempel på produkter

Kraftledningsstolpar, linjefrånskiljare för mellanspänningsnätet, transformatorer, kabelskåp, säkringar och mätomvandlare. Bolagen har, förutom handel, även egen tillverkning av nischprodukter under egna varumärken.


Dynamisk graf: Energy - Kundsegment
Dynamisk graf: Energy - Geografisk marknad
 

INDUSTRIAL Process

Industrial Process marknadsför och säljer lösningar, delsystem samt komponenter som bidrar till optimerade industriella process-flöden. Kunderna finns främst inom nordeuropeisk industri, men även inom globala kundsegment så som offshore och shipping.

 
Nyckeltal 2014/2015 2013/2014
Nettoomsättning, MSEK 1 403 1 282
Rörelseresultat, MSEK 77 92
Rörelsemarginal, % 5,5 7,2
Avkastning på rörelsekapital, % 25 33
Medelantal anställda 635 621
Förvärvad årsomsättning* 50 29
     
* Avser situationen på helårsbasis vid förvärvstidpunkten.

Marknadsposition

Affärsområdets dotterbolag har utifrån sin tekniska kompetens ledande ställning inom ett antal smala nischer som till exempel blästermaterial, transmissioner, produkter i polymera material, elektriska drivsystem, process- och miljöanalys.
Affärsområdet fokuserar på att bredda erbjudandet till existerande kundsegment som passar in på affärsområdets fokus på lösningar med ökat kundvärde.

 

Framtidsutsikter

Marknaden för enskilda komponenter och delsystem växer i takt med breda industriindex.
Därtill finns det en stor marknadspotential i att effektivisera och rena olika industriella processer. Hårdare krav på energieffektiva och hållbara processer driver på teknikutvecklingen, vilket i sin tur öppnar för effektivare lösningar.

Marknad

Industriella processflöden utvecklas i takt med teknikens utveckling och det kommer ständiga innovationer som motiverar investeringar i effektivisering av processer. Konkurrensen är relativt hård men för de bolag som erbjuder hög teknisk kompetens, effektiviseringar och systemlösningar som innehåller delsystem och komponenter är konkurrensen betydligt lägre.

 

Exempel på kunder

DESMI, Statoil, MAN, JCB och Sandvik.

Exempel på produkter

Kemisk analysutrustning till processindustrin, rådgivning, utbildning, support och service. Packningar, tätningar, formdelar, vibrationsdämpare, kedjor, rullager och komponenter för elektriska motorlösningar som elmotorer och elektronisk varvtalsreglering, samt utrustning och material inom blästring, trumling och industriell tvätt.


Dynamisk graf: Industrial Process - Kundsegment
Dynamisk graf: Industrial Process - Geografisk marknad
 

Power Solutions

Power Solutions utvecklar och säljer systemlösningar primärt till OEM-företag främst inom EU men även resten av världen. Kunderna finns främst inom marknaderna fordon, telekom, miljö- och medicinteknik. Affärsområdet har starka egna varumärken samt nischproduktion.

 
Nyckeltal 2014/2015 2013/2014
Nettoomsättning, MSEK 1 088 961
Rörelseresultat, MSEK 123 97
Rörelsemarginal, % 11,4 10,0
Avkastning på rörelsekapital, % 67 54
Medelantal anställda 215 199
Förvärvad årsomsättning* 25 65
     
* Avser situationen på helårsbasis vid förvärvstidpunkten.

Marknadsposition

Affärsområdets bolag har ledande marknadspositioner i sina respektive nischer. Affärsområdet har i huvudsak egenutvecklade produkter som säljs under egna varumärken med internationell efterfrågan. Affärsområdet har sedan flera år investerat i spetskompetens inom strömförsörjning och styrning. Satsningar som skapat konkurrensfördelar i takt med allt komplexare teknik.

Marknad

Power Solutions verkar i en relativt stabil marknad där den underliggande efterfrågan är beroende av utvecklingen på marknaderna för fordon, telekom samt miljö- och medicinteknik. Konkurrensen är dock hård för standardiserade volymprodukter. Den snabba teknikutvecklingen driver dock på efterfrågan på tekniskt kompetenta aktörer som ofta är med i produkternas konstruktionsfas och initiala leveranser.

 

Framtidsutsikter

Affärsområdets efterfrågesituation är gynnsam och drivs av ökad efterfrågan på de tekniskt komplexa men alltmer säkra och kostnadseffektiva nya batteriteknikerna. Omställningen till förnybar energi ökar efterfrågan på effektiva tekniska lösningar för elöverföring, lagring och styrning. Ökat globalt fokus på arbetsmiljö och funktionsautomatisering där nordisk industri länge arbetat med att utveckla sensor- och mekatroniklösningar som används till exempel i armstöd, joysticks och elmotorer.

Exempel på kunder

TMHE, John Deere, Ericsson, Siemens, Volvo, Onninen, Eon, Vestas och TeliaSonera.

Exempel på produkter

Batterilösningar, ergonomiska förarmiljöer, styrning samt aktivering av rörelser. Bolagen har egen nischtillverkning samt även handel av närstående produkter.

     
Dynamisk graf: Power Solutions - Kundsegment
Dynamisk graf: Power Solutions - Geografisk marknad
 

LIFE SCIENCE

Life Science marknadsför och säljer instrument, utrustning, förbrukningsvaror och service till laboratorier inom vård och forskning samt diagnostikutrustning och relaterade tjänster till sjukvården. Kunderna består av laboratorier inom vård och forskning samt sjukhus och sjukvårdsföretag. Kunderna finns både i privat och offentlig sektor.

 
Nyckeltal 2014/2015 2013/2014
Nettoomsättning, MSEK 1 057 983
Rörelseresultat, MSEK 105 103
Rörelsemarginal, % 9,9 10,5
Avkastning på rörelsekapital, % 82 87
Medelantal anställda 283 276
Förvärvad årsomsättning*
     
* Avser situationen på helårsbasis vid förvärvstidpunkten.

Marknadsposition

Affärsområdet är nordens största oberoende distributör av diagnostiska produkter.
Bolagen inom affärsområdet har starka marknadspositioner inom sina respektive verksamhetsområden och är ledande distributör inom diagnostiklösningar, t.ex. blodgaser, koagulation, 
hematologi, molekylärbiologi och klinisk kemi.

 

Framtidsutsikter

Ett ständigt ökande kunskaps- och teknikinnehåll i analys och diagnostikprodukterna ökar behovet av tekniskt kompetenta samarbetspartners för såväl kunder som leverantörer. Den tekniska utvecklingen driver också fram ett växande behov av service- och eftermarknadstjänster, vilket gynnar Addtech.

Marknad

Den nordiska life science- och bioteknikindustrin är globalt konkurrenskraftig och marknaden drivs av en snabb teknikutveckling.

Diagnostikutrustningsmarknaden kännetecknas av stabilitet över tiden. Den drivs både av effektivitetskrav och av åldrande befolkning med allt större vårdbehov. Samhället behöver också nya tekniska vårdlösningar för att kunna möta behovet givet samhällets begränsade resurser.

 

Exempel på kunder

AstraZeneca, Karolinska Institutet, Novo Nordisk och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Exempel på produkter

Blodgasutrustning till sjukvården, kromatografiinstrument för forskning, KOL hjälpmedel, mikroskop, molekylärbiologiska produkter, extraktions robotar, etc.

Dynamisk graf: Life Science - Kundsegment
Dynamisk graf: Life Science - Geografisk marknad
Senast uppdaterad: 2015-07-14 13:55:52 av martin.almgren@addtech.com